0 خطبهاى از آن حضرت ( ع ) در همین باب
روز رستاخیز ، روزى است که خداوند در آن روز ، پیشینیان را و آنان را ، که پس از آنها آمدهاند ، گرد مىآورد ، تا به حسابشان برسد و پاداش اعمالشان را بدهد . مردم در آن روز خاضعانه بر پاى ایستادهاند و عرق از چهرههایشان به دهانهایشان روان است .
لرزش زمین مىلرزاندشان . نیکو حالترین آنها ، کسى است که براى خود جاى پایى بیابد و براى آسایش خود مکانى فراخ .
و از این خطبه
فتنههایى است چون ظلمت شب . کس را یاراى آن نیست که در برابرشان برپاى خیزد . هیچیک از درفشهایش واپس نخواهد نشست .
فتنهها همانند اشترى مهار کرده و پالان بر پشت نهاده ، که آنکه مهارش را مىکشد به شتابش وادارد و آنکه بر آن سوار شده تا حد توان مىدواندش ، به سوى شما مىآیند . آن فتنهجویان قومى هستند که سختدلى و آزارشان بیش و رخت و جامهشان اندک است . گروهى با آنان در راه خدا جهاد مىکنند که در چشم خودخواهان مشتى فرومایهاند . در روى زمین هیچ جا کسى آنان را نمىشناسد ولى در آسمان نزد همه شناختهاند . اى بصره ، در آن زمان واى بر تو ، از لشکرى که نشانى است از انتقام خداوندى . چنان آیند که نه غبارى برانگیزند و نه آوازى برآورند .
ساکنانت به مرگ سرخ گرفتار آیند و گرسنگیشان به خاک هلاک افکند .
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلْأَوَّلِ قَبْلَ كُلِّ أَوَّلٍ وَ اَلْآخِرِ بَعْدَ كُلِّ آخِرٍ وَ بِأَوَّلِيَّتِهِ وَجَبَ أَنْ لاَ أَوَّلَ لَهُ وَ بِآخِرِيَّتِهِ وَجَبَ أَنْ لاَ آخِرَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ شَهَادَةً يُوَافِقُ فِيهَا اَلسِّرُّ اَلْإِعْلاَنَ وَ اَلْقَلْبُ اَللِّسَانَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقاقِي وَ لاَ يَسْتَهْوِيَنَّكُمْ عِصْيَانِي وَ لاَ تَتَرَامَوْا بِالْأَبْصَارِ عِنْدَ مَا تَسْمَعُونَهُ مِنِّي فَوَالَّذِي فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ إِنَّ اَلَّذِي أُنَبِّئُكُمْ بِهِ عَنِ اَلنَّبِيِّ اَلْأُمِّيِّ ص مَا كَذَبَ اَلْمُبَلِّغُ وَ لاَ جَهِلَ اَلسَّامِعُ لَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى ضِلِّيلٍ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ وَ فَحَصَ بِرَايَاتِهِ فِي ضَوَاحِي كُوفَانَ فَإِذَا فَغَرَتْ فَاغِرَتُهُ وَ اِشْتَدَّتْ شَكِيمَتُهُ وَ ثَقُلَتْ فِي اَلْأَرْضِ وَطْأَتُهُ عَضَّتِ اَلْفِتْنَةُ أَبْنَاءَهَا بِأَنْيَابِهَا وَ مَاجَتِ اَلْحَرْبُ بِأَمْوَاجِهَا وَ بَدَا مِنَ اَلْأَيَّامِ كُلُوحُهَا وَ مِنَ اَللَّيَالِي كُدُوحُهَا فَإِذَا أَيْنَعَ زَرْعُهُ وَ قَامَ عَلَى يَنْعِهِ وَ هَدَرَتْ شَقَاشِقُهُ وَ بَرَقَتْ بَوَارِقُهُ عُقِدَتْ رَايَاتُ اَلْفِتَنِ اَلْمُعْضِلَةِ وَ أَقْبَلْنَ كَاللَّيْلِ اَلْمُظْلِمِ وَ اَلْبَحْرِ اَلْمُلْتَطِمِ هَذَا وَ كَمْ يَخْرِقُ اَلْكُوفَةَ مِنْ قَاصِفٍ وَ يَمُرُّ عَلَيْهَا مِنْ عَاصِفٍ وَ عَنْ قَلِيلٍ تَلْتَفُّ اَلْقُرُونُ بِالْقُرُونِ وَ يُحْصَدُ اَلْقَائِمُ وَ يُحْطَمُ اَلْمَحْصُودُ
نظرات شما عزیزان: